NBdigital BOKHYLLA

Nasjonalbiblioteket lanserte for en tid siden prosjektet den digital bokhylle (www.bokhylla.no). Bokhylla.no skal vise fram et tverrsnitt av den norske litteraturen, ved at NB gjør tilgjengelig alle bøker som ble utgitt i Norge på 1690-, 1790-, 1890- og 1990-tallet i fulltekst på Internett. Nå er mer enn 48.000 tilgjengelig for å lese på nett. Ytterligere 9.000 kan lastes ned til egen PC. Ordningen er gratis.

Av historielagets egne bøker finner vi blant annet kirkebøkene for 1784-1824, 1824-1842 og 1842-1857 digitalt (men ikke for nedlasting). I tillegg er»Ord frå bygdemålet i Øyer og Tretten» tilgjengelig. Av andre lokalhistoriske bøker kan nevnes Odd Bjerkes «Tretten – avstigning høyre side» og erindringsboken om Erik Solheim «Det var en gang; fra bygdelivet for 150 år siden». Videre finnes jubileumsskrift både for Øyer lærerlag, Øyer musikkforening og Tretten musikkforening, samt Jon Vegard Lundes bok om Ole Stenen («Han satte spor: fortellingen om Ole Stenen»).

Bokhylla.no har en grei søkefunksjon, men husk at «Øyer» er er ganske dårlig søkebegrep siden det ordet brukes om mye mer enn kommunenavnet. Uansett, mye spennende å finne og en fin måte å tilbringe en eller flere høstkvelder på!