Program høsten 2015

Her finner du oversikt over planlagte medlemsaktiviteter i Øyer og Tretten historielag til høsten:

25.AUGUST: Rusletur
Vi tar en rusletur til Engelund skole på Nord Tretten. Ta oppkjøringa nord for Flåtåmo gard. Parkering ved krysset. Det er mulig å kjøre helt opp. Det går også an å gå ned Pilgrimsleden fra Nordtrettenvegen øverst i bygda, ved Vedumssaga. Fin tur nedover til Engelund. Vi møtes ved Engelund kl. 19. Ta med kaffe og biteti. Edgar Enge vil fortelle om Engelund skole.

12.SEPTEMBER: Kvernhuset i Moksaparken på Tretten
Vi møtes i Moksaparken kl. 16 – 19. Her blir det innvielse av kvernhuset. Det blir demonstrasjon av kverna, servering av vassgraut, kaffe og kaker. Sang og moro.

22.SEPTEMBER: Temakveld Tretten Stasjon
Krigshistorie. De som er interessert i krigshistorie, har du noe som er verd å ta vare på for ettertida – bilder, historier eller ligendene. Velkommen. Kl. 19 – 21.

13. OKTOBER: Temakveld Tretten Stasjon
Seterprosjekt. En egen gruppe er i gang med seterprosjektet. Har du noe å bidra med kan du komme til Tretten stasjon og fortelle historier, gi opplysninger, vise fram bilder eller annet som kan være av interesse.  Kl. 19 – 21.

Stavsmartn 23 – 25 oktober
Historielaget har også i år egen stand på Stavsmartn.

5.NOVEMBER: Medlemskveld i Øyer
Vi har vært så heldige å få Thor Gotaas til å komme til Øyer og Tretten historielag for å holde et foredrag/kåseri . Tema er ikke fastsatt enda. Han er en underholdene person, så vi kan glede oss til denne kvelden.
Stedet blir i Øyer. Annonseres senere. Følg med i avisa gdpuls.

17.NOVEMBER: Temakveld Tretten Stasjon
Håndarbeid i Øyer kommune. Vi har Øyerkofta, Øyervotten, Trettenvotten. Finnes det mer? Vi ønsker å se på håndarbeidstradisjoner i Øyer kommune. Har du noe å bidra med er du hjertelig velkommen til Tretten Stasjon kl. 19 – 21.

Fortellerkveld Øyer Folkebibliotek
Dag er ikke fastsatt enda. Dette er et samarbeid mellom historielaget og biblioteket. Fortellerkveldene har vært svært vellykkede tidliere. Vi håper mange vil komme. Alle er velkomne enten for å fortelle litt sjøl eller bare sitte og høre på. Det er mulighet å fortelling, synge eller kankje danse.

Desember
Nå er det tid for å tene julegrana. Vi møtes på Tretten Stasjon for en hyggelig førjulskveld. Dato ikke fastsatt enda.